دستاوردهای شرکت ایده های تجارت هوشمند سیمرغ در ۱۸ ماه گذشته ، از نگاه مدیرعامل

دستاوردهای شرکت ایده های تجارت هوشمند سیمرغ در ۱۸ ماه گذشته ، از نگاه مدیرعامل

شرکت ایده های تجارت هوشمند سیمرغ یکی از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ توسعه کسب و کار سبا می باشد و به عنوان بازوی اجرایی فن‌آوری اطلاعات شرکت سهامی بیمه ایران در سال ۱۳۸۲ ، با نام “داده ­پردازان مهرگان” تاسیس شد و در سال ۱۳۸۵ نام فعلی را برای خود برگزید.  از سال ۱۳۹۲ به عنوان یکی از شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ، به فعالیت می پردازد.

   

شرکت ایده های تجارت هوشمند سیمرغ یکی از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ توسعه کسب و کار سبا می باشد و به عنوان بازوی اجرایی فن‌آوری اطلاعات شرکت سهامی بیمه ایران در سال ۱۳۸۲ ، با نام “داده ­پردازان مهرگان” تاسیس شد و در سال ۱۳۸۵ نام فعلی را برای خود برگزید.  از سال ۱۳۹۲ به عنوان یکی از شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ، به فعالیت می پردازد.

جناب آقای علی محمدی زاده، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت ایده های تجارت هوشمند سیمرغ که از اسفندماه ۱۴۰۰ عهده دار این سمت می باشد، طی مصاحبه ای ضمن معرفی حوزه های فعالیت این شرکت، از دستاوردهای این شرکت طی ۱۸ ماه گذشته سخن گفت. متن کامل مصاحبه به شرح ذیل می باشد:

امروز در خدمت جناب آقای علی محمدی زاده هستیم، مدیر عامل شرکت ایده های تجارت هوشمند سیمرغ ، در ابتدا مختصرا خودتان را معرفی نمائید.

علی محمدی زاده هستم متولد ۱۳۵۹، متاهل و دارای ۲ فرزند دختر، فارغ التحصیل رشته DBA مدیریت فن آوری اطلاعات و تحول دیجیتال از دانشگاه تهران و دارای ۱۳ سال سابقه مدیریت ارشد در حوزه های بازرگانی و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات.

در اسفندماه ۱۴۰۰ ، زمانی که جنابعالی به عنوان مدیرعامل شرکت سیمرغ انتخاب شدید، وضعیت مالی و نیروی انسانی و پروژه های درحال اجرای شرکت به چه صورت بود؟

در ابتدای اسفند ماه ۱۴۰۰ ، پروژه‌های اصلی در حال اجرای سیمرغ که دارای قرارداد بود، عبارت بود از:

  • پروژه بهره‌برداری از مرکز جامع ارتباط با ذینفعان شرکت سهامی بیمه ایران یا SRM
  • پروژه توسعه، پشتیبانی و نگهداری سامانه عمر سیب
  • سامانه یکپارچه بیمه‌گری یا همان Core Insurance  که یک راهکار جامع بیمه‌گری است.

سایر پروژه‌های فعال سال ۱۴۰۰ که به نوعی پشتیبانی پروژه های فن آوری اطلاعات شرکت سهامی بیمه ایران را انجام می داد عبارت بود از:

  • مدیریت محتوای پرتال، فن آوری اطلاعات، پشتیبانی و نگهداری تجهیزات شعب استان های تهران، مازندران و کهکیلویه و بویراحمد
  • پشتیبانی سخت‌افزارهای برق و راهبری شبکه توزیع
  • تحول دیجیتال و پایش و جابجایی داده‌ها.

در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۰، زیان خالص شرکت حدودا برابر با دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان و زیان انباشه برابر با شش میلیارد و هشتصد میلیون تومان بود.

دیون دولتی معوق (پرداخت نشده) و جرائم مربوطه در اسفندماه ۱۴۰۰ ،  که از سال ۱۳۹۵ پرداخت نشده بود، شامل ارزش افزوده، مالیات عملکرد، جرائم مالیاتی و مالیات حقوق یک میلیارد و صد میلیون تومان بود. تعداد نیروی انسانی شرکت ۱۲۳ نفر بود که پاسخگوی نیاز شرکت نبود.

عملکرد و فعالیت های شرکت در حوزه های مختلف، طی ۱۸ ماه گذشته به چه صورت بوده است ؟

به طور کلی می توان اهم اقدامات انجام شده را در ۴ حوزه دسته بندی نمود:

سازماندهی، توسعه عملکرد بخش فنی یا تولید و توسعه نرم افزار، توسعه و بهبود کسب و کار و توسعه برند و ارتقای سطح اعتبار شرکت.

در حوزه سازماندهی چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟

در ابتدا بایستی تشکر کرد از هیئت مدیره محترم که در این مدت دلسوزانه و متعهد، پیگیر چالش ها و مسائل کسب و کاری شرکت بودند. از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ الی مرداد ماه سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۲ جلسه هیئت مدیره تشکیل شد که مجموعا ۱۱۵ مصوبه حاصل شد که بیش از ۱۰۰ مصوبه آن تا کنون اجرایی شده است.

در راستای سازماندهی شرکت اقداماتی نظیر تدوین ارکان جهت ساز از جمله تدوین ماموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های سازمانی و بازنگری و بهبود ساختار سازمانی جهت سازماندهی و اجرای پروژه‌های فنی شرکت به منظور چابک‌سازی فرآیندهای تولید نرم‌افزار انجام شد. همچنین احیای واحد طرح و برنامه با رویکرد ایجاد بخش PMO و تهیه داشبوردهای کنترلی مدیریت و ارائه طرح‌ های کسب و کاری مورد نیاز انجام شد.

 در حوزه فنی و توسعه نرم افزاری چه دستاوردهایی در این مدت حاصل شده است؟

پس از سازماندهی ساختار در حوزه‌های فنی و توسعه کسب و کار، شرکت در زمینه خودکفایی تولید نرم‌افزارهای تخصصی پیشرفت های چشمگیری داشته است که از جمله آن ها می توان به بازنویسی و توسعه سامانه بیمه ایران من اشاره نمود. طبق مصوبه مجمع شرکت سهامی بیمه ایران، قرار است این سامانه به عنوان پنجره واحد خدمات بیمه ایران در قالب CORELESS با معماری میکروسرویس پیاده سازی شود. از آنجایی که ضروری است تا سامانه بیمه ایران من رشته‌های متفاوت بیمه‌گری را پوشش دهد، لذا هر کدام از رشته‌های بیمه‎‌گری به عنوان یک سرویس در نظر گرفته شده است.

ویژگی‌های موجود سامانه بیمه ایران من شامل؛ معماری میکرو سرویس، تکنولوژی پیاده‌سازی بروز، قابلیت بروز‌آوری بدون محدودیت رابط کاربری مناسب نسخه PWA، نسخه نرم‌افزار موبایل، نرخ‌دهی ثالث، نرخ‌دهی بدنه، نرخ‌دهی حوادث، نرخ‌دهی عمر، نرخ‌دهی مسئولیت آسانسور، نرخ‌دهی مسئولیت پزشکان، نرخ‌دهی مسئولیت پیراپزشکان، نرخ‌دهی آتش سوزی (طرح)، صدور ثالث ، صدور بدنه ، صدور حوادث ، صدور آتش سوزی (طرح)، پذیرش خسارت ثالث مالی ، پذیرش خسارت بدنه ، پذیرش خسارت ثالث جانی ، پذیرش خسارت درمان، استعلام اصالت بیمه‌نامه، پرداخت اقساط بیمه‌نامه، مراکز تحت پوشش درمانی، کارتابل نمایندگی با قابلیت صدور ثالث، کارتابل نمایندگی با قابلیت صدور بدنه،کارتابل نمایندگی با قابلیت صدور الحاقیه ثالث، کارتابل نمایندگی با قابلیت صدور الحاقیه بدنه، امکان ثبت نمایندگی، امکان بازخریدی عمر، امکان ثبت وام (عمر) و امکان صدور اقساطی بیمه‌نامه بدنه می باشد.

فازهای اجرایی سامانه بیمه ایران من عبارت است از: فاز اول؛ پیاده‌سازی وضعیت موجود بیمه ایران من، فاز دوم؛ صدور و خسارت درمان- صدور و خسارت مسافر، فاز سوم ؛ صدور و خدمات بیمه‌های زندگی، فاز چهارم؛ کیف پول،  فاز پنجم؛ ایجاد صفحه اختصاصی نمایندگان و  فاز ششم ؛ ایجاد دسترسی ثبت و پیگیری نمایندگی بیمه ایران.

سایر اقدامات صورت گرفته در حوزه تولید و توسعه نرم افزار می توان به تولید سامانه های نوبت‌دهی، نظرسنجی، Oracle BI، مدیریت هلدینگ، مدیریت و کنترل پروژه و سوپر اپلیکیشن سی اشاره نمود.

سوپر اپلیکیشن سی در راستای بهینه سازی زمان، رفع نیازها و ارائه خدمات تجمعی تولید و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. در جامعـه پلتفرمــی، مخاطبان به دنبــال بهینه تریــن مســیر بــرای اســتفاده از زمانشــان هسـتند. در این جامعه دیگر نیـاز نیسـت کـه کاربـر همـه جـا حضـور داشـته باشـد امـا می توانـد خدمــات موردنیــاز خــود را به صــورت تجمیع شــده دریافــت کنــد. بــا تاکیــد بــر بــرآوردن ایــن نیــاز بــود که ما بـه سـمت طراحـی و عرضـه سوپراپلیکیشـن ســی رفــتیم، تــا هرگونــه خدمــات پلتفرمــی را در لحظــه و هرجــا بــه صــورت رایــگان در اختیــار کاربــر قــرار دهــیم. نقطه آغاز این فرایند، دریافت مجـوز پرداخت آنلاین بـود کـه توانسـت افقهـای نوینی را بـر فعالیتهـای ایـن نرم افزار حکمفرمـا کنـد. چـرا کـه پیـش از آنکـه سـیمرغ بتوانـد در حـوزه پرداخت یـاری فعالیـت کنـد، توانمندیهـای‌ایـن مجموعـه محـدود به فعالیت در زمینـه نرم افزارهای بیمه گری بــود، امــا هنگامــی کــه پرداختیــاری وارد فضــای کاری ایــن مجموعــه شــد، مــا توانســتیم تــا زمینه هایــی غیــر از ایــن فعالیتهــا را نیــز تجربــه کنیـم. بایستی خاطرنشان کرد اگـر در گذشـته مـا تنهـا در زمینـه اینشـورتک کار می کردیـم افزود، امـروز ایـن قابلیـت را داریـم تـا در رسـته های متعـددی از فینتـک نیـز نقش هـای قابل توجهـی داشـته باشـیم. یکــی از مهمتریــن خدماتــی کــه ایــن سوپراپلیکیشــن ارائــه می دهــد فراهــم کــردن بســتر و فضایــی اســت تــا اســتارتآپها بتواننــد خــود را در آن بــه نمایـش گذاشـته و برندشـان را مطـر ح کننـد؛ و دیگـر هـر اســتارتاپی می توانــد سرویســی را در ایــن پلتفــرم داشــته باشــد و خدمـات خـود را ارائـه دهـد.

در حوزه توسعه و بهبود کسب و کار چه دستاوردهایی حاصل شده است؟

اقدامات انجام شده در حوزه توسعه و بهبود کسب و کار عبارت است از: بهبود عملکرد و ارتقای سطح خدمات SRM که شامل ارائه طرح های توسعه ای مانند خدمات به ناشنوایان و کم شنوایان، استفاده از کارشناسان سه زبانه، حامی مشتری، رسیدگی به مشتریان ناراضی، ایجاد خط پاسخگویی خدمات مشاوره بیمه‌ای، ربات هوشمند پاسخگو و گزارشات مدیریتی می باشد. همچنین با راه‌اندازی مرکز مشاوره مجاب، پاسخگویی به سوالات بیمه ای و مشاوره سریع در این حوزه ایجاد شد. در راستای بهبود و توسعه گزارش های مدیریتی واحد SRM، بخش گزارشات این مرکز در ابتدای تابستان ۱۴۰۲ ایجاد و برنامه‌های بهبود در این حوزه تا پایان سال ۱۴۰۲ مدون شد. از دیگر اقدامات این بخش می توان به راه اندازی داشبورد آنلاین مدیریتی مرکز SRM اقدام شد.

از خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به منظور توسعه کسب و کارهای شرکت، کسب و کارهای بازرگانی و فنی مهندسی ایجاد شد. در حوزه فنی مهندسی می توان به سرویس های ارائه شده به شرکت های گروه هلدینگ سبا اشاره کرد. شرکت هایی که از سیمرغ خدمات فن آوری اطلاعات دریافت کردند، عبارتند از؛ هلدینگ توسعه کسب و کار سبا و شرکت های سبا سودا ثمین، حافظان سرمایه، مهر سیاحت سبا، کارگزاری بورس بیمه ایران و سبد گردان آسال.

از جمله اقدامات کلیدی در حوزه مالی و اقتصادی می توان به پرداخت بیش از ۲ میلیارد تومان دیون دولتی سنوات قبل اشاره نمود. شاید بتوان مهمترین و کلیدی ترین اقدام انجام شده در حوزه مالی را اصلاح حساب های شرکت در سنوات قبل با بازنگری‌ها بر روی مستندات و هزینه های بستر Core Insurance دانست که منجر به خروج شرکت از زیان انباشته بالا بوده است.

در حوزه توسعه برند و ارتقای سطح اعتبار شرکت چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟

از ابتدای اسفند ۱۴۰۰ و به جهت توانمند سازی شرکت و حضور قدرتمند در بازار و مناقصات غیر از شرکت سهامی بیمه ایران، واحد طرح و برنامه مامور شد تا نسبت به اخذ مجوزهای بنیادی و کلیدی اقدام نماید. از دستاوردهای این حوزه می توان به اخذ مجوز دانش‌بنیان با رتبه “نوآور”،  ارتقای رتبه‌های شورای عالی انفورماتیک کشور از یک رتبه ۲ به سه رتبه ۱ و ارتقای سایر رتبه ها و همچنین اخذ رتبه در ۳ گرایش جدید، عضویت در اتاق بازرگانی، اخذ مجوز نشر دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخذ ایران کد و حضور در وندور لیست شرکت نفت، اخذ گواهی عضویت در اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران، اخذ پروانه بهره‌برداری تولید نرم افزار از وزارت صمت اشاره نمود. همچنین حسب اعلام شرکت سهامی بیمه ایران نسبت به لزوم اخذ مجوز افتا توسط تمامی شرکت‌های پیمانکار، از مهر ماه ۱۴۰۱ اقدامات کامل در این خصوص انجام شده و در پایان مهر ماه این مجوز کلیدی صادر خواهد شد.

 و اما سخن پایانی؟

خداوند بزرگ را سپاسگزارم که توانستیم در طول این مدت با همکاری و تلاش مضاعف سرمایه ارزشمند انسانی متعهد و فداکار شرکت، چالش ها و مسائل کاری را پشت سر گذاریم. حق مطلب آن است که موفقیت های حاصل شده در سایه لطف ایزد باری تعالی و تلاش بی دریغ تمام مدیران و همکاران شرکت و حمایت سهامداران محترم بوده است.

هلدینگ توسعه کسب و کار سبا این توفیق را به همکاران شرکت ایده های تجارت هوشمند سیمرغ تبریک گفته و موفقیت های بیشتر را برای آن مجموعه آرزو دارد.

 

 

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.