چشم انداز و عملکرد مرکز علمی کاربردی هلدینگ توسعه کسب و کار سبا

چشم انداز و عملکرد مرکز علمی کاربردی هلدینگ توسعه کسب و کار سبا

در گفتگو با دکتر حمید معینی، ریاست محترم مرکز علمی کاربردی سبا مطرح شد:

چشم انداز و عملکرد مرکز علمی کاربردی هلدینگ توسعه کسب و کار سبا

 (سرمایه گذاری بیمه ایران) از نگاه ریاست این مرکز

مرکز علمی کاربردی بیمه ایران تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وابسته به شرکت سهامی بیمه ایران از سال ۱۳۹۰ تاسیس و فعالیت خود را در چارچوب فعالیت های دانشگاهی با چهار رشته دانشگاهی و تعداد ۴۰۰۰ نفر فارغ التحصیل تا سال۱۳۹۶ ادامه داد و در مهر ماه سال ۱۳۹۶ با مصوبه شورای عالی اداری ریاست جمهوری مبنی بر تعطیلی و یا واگذاری مراکز دانشگاهی علمی کاربردی وابسته به دستگاه­های دولتی، جذب دانشجو متوقف و وضعیت اداره این مرکز تا تعیین تکلیف تعطیلی و یا واگذاری به بخش خصوصی به حالت تعلیق در آمد و از همان سال تمامی تلاش شرکت بیمه ایران و سرپرست وقت مرکز دانشگاهی تا اواسط سال ۱۳۹۸ بی نتیجه باقی ماند تادر آخر مهرماه ۱۳۹۸ بنا به حکم مدیرعامل وقت شرکت بیمه ایران مدیریت مرکز علمی کاربردی تغییر یافت و جناب آقای دکتر حمید معینی بعنوان سرپرست مرکز علمی کاربردی ­منصوب گردیدند.
در فصل جدید فعالیت، با برقراری ارتباط با مقامات عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی و حمایت و تدبیر مقامات عالی شرکت سهامی بیمه ایران و برگزاری جلسات فشرده فی مابین شرک بیمه ایران و دانشگاه جامع پس از گذشت ده ماه و با انتخاب گزینه دستگاه متقاضی شرکت توسعه کسب و کار سبا، مجوز مرکز آموزش دانشگاه علمی کاربردی توسعه کسب و کار سبا در ۱۵/۰۴/۱۳۹۹ توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی صادر گردید.

در گفتگو با دکتر حمید معینی، مدیر مرکز علمی کاربردی سبا به بررسی عملکرد گذشته، حال و آینده این مرکز پرداختیم:

  1. جایگاه و اهمیت آموزش در سازمان های اداری را بیان فرمائید.

آموزش همواره به عنوان ابزاری مطمئن در جهت بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات مدیریت محسوب می شود و فقدان آن نیز یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمان به شمار می آید. اجرای آموزش و بهسازی منابع انسانی سبب می شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات  سازمانی و محیطی، به طور موثر فعالیت هایشان را ادامه داده و بر کارایی و کارآمدی خود بیفزایند.

آموزش همچنین سبب خلق ارزشهای معنوی و فرهنگی هماهنگ و یکسان با ارزشهای کلیدی می گردد و متناسب با  اهداف استراتژیک سازمان منجر به  نوآوری و بهبود شیوه های کار و تولید در کنار تعلیمات حرفه ای مربوط به کار و آموزش حین کار  می گردد.

با توجه به موارد مذکور شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان یک سازمان دولتی و بزرگترین و قدیمی ترین نهاد خدمات بیمه ای در کشور قصد دارد تا با آموزش تخصصی، حرفه ای و کاربردی نیروی انسانی به رویکرد توانمند سازی، بهسازی و آموزش کارکنان و نمایندگان با هدف  تامین و نگهداشت منابع انسانی مورد نیازش جامه عمل بپوشاند.

توانمند سازی کارکنان که یکی از محورهای مؤثر در جهت ارتقای بهره وری سازمان به وسیله بهره گیری از توان کارکنان است، موجب تقویت مهارت و ایجاد اعتماد به نفس کارکنان نسبت به عملکرد و تلاشی در جهت اثربخشی فعالیتهای سازمانها محسوب   می شود. این امر مستلزم ارائه آموزش تخصصی و حرفه ای متناسب با اهداف از پیش تعیین شده سازمان و انتخاب روشها و ابزارهای مناسب جهت دستیابی به موفقیت می باشد. از این رو با توجه به جایگاه رفیع و بی بدیل آموزش در حیات سازمان های دولتی و غیر دولتی، رئوس الزامات ضروری و حائز اهمیت جایگاه آموزش در صنعت بیمه، از دیدگاه اینجانب عبارتند از:

  • توسعه سازمان در ابعاد ساختاری, فرایندسازی، تغییر گردش کارها، تغیر نظامهای کنترل و تنوع خدمات و محصول
  • توانمند سازی، بهسازی و آموزش کارکنان و نمایندگان و علاقمندان به حوزه بیمه با هدف تامین و نگهداشت منابع انسانی مورد نیاز شرکت
  • افزایش سطح دانش کاربردی و حرفه ای و همینطور تجربه بیمه ای شاغلان و فعالان صنعت بیمه
  • کاربردی تر کردن علم مدیریت بیمه
  • ارتقای مهارت حرفه ای فارغ التحصیلان بیمه ای فاقد تجربه اجرایی در این حوزه
  • ایجاد اطمینان و آرامش فکری و ایجاد تعادل و آسایش در زندگی اجتماعی و اقتصادی برای هر فرد ایرانی در تمام سطوح جامعه با اشاعه و توسعه فرهنگ بیمه‌ای و گسترش و تعمیم خدمات بیمه‌ای.
  1. جامعه هدف و مخاطبین اصلی و دامنه و ابعاد فعالیت مرکز علمی و کاربردی تحت مدیریت جنابعالی را تشریح بفرمائید.

مخاطبین اصلی و جمعیت هدف گذاری شده دانشگاه علمی کاربردی هلدینگ سبا مشتمل بر :

آموزش مدیران و مدیران ارشد صنعت بیمه ، کارمندان و کارشناسان فنی بیمه، کارمندان و کارشناسان حقوقی بیمه، کارگزاران بیمه ، نمایندگان بیمه، دست اندرکاران و فعالان شرکتهای زیرمجموعه بیمه، شاغلان شرکت های بیمه های خصوصی، علاقمندان به فعالیت در حوزه بیمه و سایر متقاضیان مرتبط با صنعت بیمه می باشند. همچنین برای آگاهی علاقمندان، دامنه فعالیت آموزشی این مرکز و ابعاد رشته های آموزشی و مقاطع تحصیلی مربوطه بسیار چشمگیر می باشد.

بی تردید یکی از ارکان رشد و توسعه صنعت بیمه ارائه آموزش اثربخش و تخصصی است، برای نیل به چنین هدفی دانشگاه علمی کاربردی شرکت سهامی بیمه ایران بسط و گسترش علوم مرتبط با بیمه و تدوین رشته ها و دوره های دانشگاهی را وجهه ی همت خود قرار داده است. زیرا توجه به تدوین و گرد آوری محتوا و مطالب آموزشی متناسب با اهداف صنعت و بهره گیری از مدرسان و اساتید متخصص و کارآمد امری مهم در تحقق اهداف آموزشی صنعت بیمه به شمار می آید. به همین منظور با تلاش دفتر پژوهش دانشگاه رشته های کاردانی و کارشناسی حرفه ای مرتبط با علوم بیمه ای تدوین و طراحی گردید. رشته های کاردانی و کارشناسی حرفه ای دوره هایی مشتمل بر دروس نظری و عملی هستند که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل قوی با مراکز دانشگاهی جهت راهبرد فنی صنعت بیمه، ارتقای علمی، فنی و تخصصی کارکنان صنعت بیمه و علاقمندان به این حوزه طراحی و تدوین گردیده اند. بریا اطلاع شما و علاقمندان برخی از رشته های کارشناسی و کاردانی را معرفی و ذکر می کنم:

  • کارشناسی ناپیوسته مدیریت بازاریابی بیمه (به تصویب وزارت علوم و دانشگاه جامع رسیده و در حال اجرا است).
  • کارشناسی ناپیوسته  حقوق بیمه(به تصویب وزارت علوم و دانشگاه جامع رسیده و در حال اجرا است).
  • کارشناسی ناپیوسته مدیریت بیمه اشخاص(به تصویب وزارت علوم و دانشگاه جامع رسیده و در حال اجرا است).
  • کارشناسی ناپیوسته مدیریت بیمه اموال(به تصویب وزارت علوم و دانشگاه جامع رسیده و در حال اجرا است).
  • کارشناسی ناپیوسته مدیریت کسب و کار بیمه (به تصویب وزارت علوم و دانشگاه جامع رسیده ولی متاسفانه به دلیل موقعیت مرکز هنوز قابلیت اجرا پیدا نکرده است).
  • کاردانی امور بیمه(به تصویب وزارت علوم و دانشگاه جامع رسیده و در حال اجرا است).
  • کاردانی کسب و کار
  • کاردانی حسابداری شرکتهای بیمه (به تصویب وزارت علوم و دانشگاه جامع رسیده و در حال اجرا است).
  1. در صورت تمایل و درخواست دانشجویان غیر شاغل به فراگیری آموزش، چه تمهیداتی برای جذب دانشجویان مذکور فراهم شده است؟

با کمال خرسندی به اطلاع دانشجویانی که از مرکز علمی کاربردی توسعه کسب و کار سبا فارغ التحصیل می شوند می رسانم که امکان و فرصت مغتنم برای آنان جهت :

  • اخذ کد نمایندگی بیمه های جنرال (عمومی) و راه اندازی دفاتر نمایندگی بیمه های جنرال
  • اخذ کد نمایندگی بیمه های زندگی و راه اندازی دفاتر نمایندگی بیمه های زندگی
  • تاسیس کارگزاری بیمه زیر نظر شرکت بیمه ایران
  • تاسیس و راه اندازی شرکت های بیمه ای ، میسر و فراهم می باشد.
  1. چشم انداز و برنامه ۵ ساله مرکز علمی کاربردی تحت مدیریت جنابعالی را بیان کنید.

در برنامه ۵ ساله  مرکز علمی کاربردی هلدینگ توسعه کسب و کار سبا ، پذیرش کارکنان، نمایندگان و علاقمندان حوزه بیمه به عنوان دانشجو و آموزش تخصصی، کاربردی و حرفه ای ایشان در رشته های دانشگاهی و دوره های تخصصی زیر که همگی توسط این مرکز تدوین گردیده اند، پیش بینی . تصویب گردیده است:

  • رشته مدیریت کسب و کار بیمه- مقطع کارشناسی ناپیوسته
  • رشته مدیریت بازاریابی بیمه- مقطع کارشناسی ناپیوسته
  • رشته حقوق بیمه – مقطع کارشناسی ناپیوسته
  • رشته مدیریت بیمه گرایش اموال- مقطع کارشناسی ناپیوسته
  • رشته مدیریت بیمه گرایش اشخاص- مقطع کارشناسی ناپیوسته
  • رشته حسابداری شرکت های بیمه- مقطع کاردانی
  • همچنین اجرای دوره های تخصصی کاربردی همانند دوره های تدوین شده ذیل:
  • دوره تخصصی کاربردی نمایندگی بیمه های زندگی و اخذ مجوز های مربوطه
  • دوره تخصصی کاربردی آموزش مهارتهای کارکنان دفاتر نمایندگی بیمه و اخذ مجوز و اخذ مجوز های مربوطه
  • دوره تخصصی کاربردی بیمه های آتش سوزی، ارزیابی ریسک، صدور و خسارت
  • دوره تخصصی کاربردی بیمه های حمل و نقل، ارزیابی ریسک، صدور و خسارت
  • دوره تخصصی کاربردی بیمه های اتومبیل
  • دوره تخصصی کاربردی بازاریابی و فروش بیمه ، انجام پذیرفته است.

مایل هستم در این فرصت به یک اقدام برجسته و قابل انجام در مرکز علمی کاربردی سبا اشاره داشته باشم و آن نیز امکان  استفاده از :

  • مراکز و دفاتر نمایندگی بیمه های زندگی و جنرال
  • شرکت های خدماتی بیمه
  • شرکت های فنی، حقوقی و بیمه ای زیر مجموعه شرکت سهامی بیمه ایران
  • سایر شرکت های خصوصی فعال در حوزه بیمه، می باشد.

 

  1. ارزیابی جنابعالی از دستیابی به اهداف آموزشی مرکز علمی کاربردی هلدینگ سبا چیست؟

این مرکز دانشگاهی با تکیه بر الطاف الهی، توانمندی ها و ظرفیت های نهفته در سال های ۹۰ تا ۹۶ و با درایت و تدبیر و همت روزافزون و نگرش و بینش جدید از سال ۱۳۹۸ عزم خود را جزم تا بتواند بیش از گذشته پرچمدار توسعه و بالندگی و آموزش در صنعت بیمه  باشد که در ذیل به برخی از اقدامات در طول سه سال و نیم اخیر و برنامه ها و چشم اندازهای پیش رو اشاره می­نمایم:

الف) اقدامات شاخص

۱-احیای مجوز دانشگاه و جذب ۶۵۰  نفر دانشجو در طول چهار ترم تحصیلی اخیر در ۷ رشته دانشگاهی (۳ رشته مقطع کاردانی و ۴ رشته مقطع کارشناسی)

۲- انتخاب این مرکز دانشگاهی بعنوان مرکز معین یک مرکز تعطیل و تعلیق شده به نام مرکز علمی کاربردی اندیشه کاراد و انتقال حدود ۳۰۰ دانشجوی فعال و ۳۷۹ دانشجوی غیر فعال در پنج رشته کاردانی و کارشناسی

۳- اخذ مجوز فعالیت ” مرکز نوآوری توسعه کسب و کار سبا ” از معاونت پژوهش دانشگاه جامع و وزارت علوم،تحقیقات و فناوری بعنوان تنها مرکز نوآوری مجوزدار وزارت علوم در صنعت بیمه

۴- برگزاری حدود ده وبینار سراسری تخصصی با موضوعات مدیریت ریسک، بازاریابی دیجیتالی، روانشناسی فروش و بورس، بانک، بیمه

۵- برگزاری حدود پانصد هزار نفر ساعت آموزش در حوزه­ دوره­های آموزشی آداب (نمایندگان جنرال)، بیمه های زندگی (آئین نامه ۹۶)، کارگزاری بیمه، ارزیابی خسارت، نمایندگان کل، سازمان فروش، بازاریابی دیجیتالی و ….

۶- انعقاد تفاهم نامه آموزشی با شرکت های بیمه خصوصی از جمله شرکت بیمه تجارت نو- شرکت بیمه رازی – شرکت بیمه میهن – شرکت بیمه ایران معین – کارگزاری بورس بیمه ایران

۷- برگزاری آزمون تعیین سطح دانش و اطلاعات بیمه ای در شرکت سهامی بیمه ایران، شرکت بیمه تجارت نو و  شرکت بیمه نوین

۸-انعقاد تفاهم نامه آموزشی با کانون سراسری انجمن صنفی نمایندگان درخصوص برگزاری دوره­های آموزشی تمدید پروانه نمایندگان

۹- مجری پیاده سازی الگوی شایسته سالاری صلاحیت حرفه ای نمایندگان بیمه های زندگی (موضوع تفاهم نامه فیمابین شرکت بیمه ایران و دانشگاه جامع علمی کاربردی

۱۰- مجری تفاهم نامه آموزش سربازان وظیفه در قالب تفاهم نامه فیمابین سازمان نیروهای مسلح و شرکت بیمه ایران در خصوص مهارت آموزی سربازان

۱۱- انعقاد تفاهم نامه با سازمان فرهنگی یونسکو در خصوص آموزش­های بین المللی دانش و اطلاعات بیمه ای

۱۲- انعقاد تفاهم نامه سه جانبه آموزش نمایندگان بیمه های زندگی فیمابین مدیریت آموزش و مدیریت امور نمایندگان شرکت بیمه ایران و مرکز دانشگاهی سبا

۱۳- برگزاری اولین همایش حضوری ایده پرداری و نوآوری در صنعت بیمه در بهمن ماه ۱۴۰۰ و استقبال جمع کثیری از ایده پردازان

۱۴- شرکت در نمایشگاه جانبی همایش روز بیمه ( ۱۳ آذر ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ) و تخصیص غرفه ویژه به این مرکز و استقبال گروه کثیری از مقامات عالی سندیکای بیمه گران- بیمه مرکزی- پژوهشکده بیمه- مدیران عامل شرکت های بیمه و کارشناسان و صاحبنظران

ب) چشم اندازها و برنامه­های آتی افق ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۴

  • تبدیل شدن به قطب آموزشی در صنعت بیمه با پیگیری برنامه های عملیاتی ذیل
    • افزایش تعداد رشته های دانشگاهی از ۱۱ رشته فعلی به ۱۵ رشته
    • آموزش توانمندی های مهارت فنی و بازاریابی به ۶۰۰۰ نماینده بیمه ایران
    • افزایش کمی تعداد دانشجویان از ۶۵۰ نفر فعلی به حداقل ۱۰۰۰ نفر دانشجو
    • انعقاد تفاهم نامه آموزشی با ۲۰ شرکت بیمه در طول افق برنامه
    • پذیرش دانشجویان بین المللی از کشورهای همجوار
  • تبدیل شدن به قطب نوآوری و پژوهش در صنعت بیمه با پیگیری برنامه های عملیاتی ذیل:

۱-۲ فراخوان و دعوت از ایده پردازان صنعت بیمه و برگزاری ۲ همایش ایده پردازی در صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱ و ۸ همایش تا ۱۴۰۴

۲-۲ انتخاب حداقل ۲ ایده برتر و تجاری سازی ایده ها در قالب مراکز رشد و شتابدهی در سال ۱۴۰۱ و ۸ ایده تا ۱۴۰۴

در پایان، از فرصت پیش آمده به منظور معرفی و تبیین بخشی از فعالیت و عملکرد مدیران و کارکنان تلاشگر و دلسوز مرکز علمی کاربردی هلدینگ توسعه کسب و کار سبا، سپاسگزاریم.

هلدینگ توسعه کسب و کار سبا

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.