خروج از زیاندهی بیمه ایران پس از ۱۰ سال

مدیرعامل بیمه ایران مطرح کرد؛

خروج از زیاندهی بیمه ایران پس از ۱۰ سال

مدیرعامل بیمه ایران از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برای توسعه صنعت بیمه و خروج شرکت های بیمه ای از زیان دهی گفت و اعلام کرد: بیمه ایران حدوداً ۹ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد که متاثر از ۱۰ سال گذشته است که ما بعد از ۱۰ سال در سال ۱۴۰۱ توانستیم شرکت بیمه ایران را از زیان‌ده بودن به سودآوری برسانیم.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ توسعه کسب و کار سبا حسن شریفی مدیرعامل بیمه ایران در گفت‌وگو با شادا، در تشریح وضعیت این بانک از ابتدای دولت سیزدهم و مشکلاتی که در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم با آن مواجه بود و اقدامات برای رفع این مشکلات اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم با مشکلاتی مواجه بودیم که البته برخی از این مشکلات در صنعت بیمه و برخی از آنها مختص بیمه ایران است.

بزرگ‌ترین مشکل بیمه ایران؛ کمبود نیروی انسانی است

وی افزود: صنعت بیمه به دلیل نوع فعالیتی که دارد، در وظیفه ذاتی‌اش قابلیت رفع دغدغه‌های مردم و بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که سعی می‌کند با طراحی محصولات بیمه‌ای و پرداخت‌های خسارت به موقع بتواند در این موضوعات نقش‌آفرینی کند. در ابتدای دولت سیزدهم در حوزه صنعت بیمه و بیمه ایران، ما مشکل نیروی انسانی را داشتیم. همانطور که می‌دانید؛ شرکت بیمه ایران تنها شرکت دولتی در صنعت بیمه است و برای جذب نیرو می‌بایست حتماً همه فرایندهای قانونی را طی کرده و از سازمان امور استخدامی مجوز بگیرد.

شریفی ادامه داد: چند سالی بود که بیمه ایران از این موضوع محروم بود و طبق سیاست‌های اصلی دولت، که در مسیر چابک‌سازی شرکت‌های دولتی رفتار می‌کرد، این بود که بیمه ایران نمی‌توانست در حوزه جذب نیروی انسانی فعالیت بسزایی داشته باشد. ما قرار بود با ۴۰ شرکت دیگر رقابت کنیم در حالی که آنها از ما چابک‌تر بودند و بیمه ایران توانایی رقابت با سایر شرکت‌ها را از قبل هم داشت؛ اما به دلیل اینکه خروجی‌های بیمه ایران و بازنشسته‌های بیمه ایران، از نظر تعداد و شدت و سهم خیلی بیشتر از ورودی‌ها بود، این بزرگ‌ترین چالش بیمه ایران در آن مقطع بود که با سازمان امور استخدامی از طریق بیمه ایران و وزیر امور اقتصادی و دارایی مذاکراتی انجام شد و پیگیری شد که فعلا هنوز منتج به نتیجه نشده است؛ اما برای رفع این موضوع پیگیری‌هایی انجام شد که به چند نمونه آن اشاره می‌کنم.

طراحی سامانه‌های غیرحضوری به منظور به حداقل‌رساندن مشکل نیروی انسانی

مدیرعامل بیمه ایران اضافه کرد: به طور مثال ما سامانه‌های غیرحضوری طراحی کردیم که بتوانیم این نقیصه را جبران کنیم و شفافیت را پیگیری کردیم که بتوانیم مشکل نیروی انسانی را به حداقل برسانیم.

وی افزود: یکی از موضوعات دیگر بحث ماده ۱۷ قانون خدمات کشوری بود که حدوداً ۴۸ نفر از نیروهای بیمه ایران در بخش‌های خصوصی مشغول به کار بودند و طبق قانون این اجازه را داشتند که به بخش خصوصی مأمور شوند؛ اما در ابتدای دولت تغییراتی در این ماده رخ داد و ما دیگر قادر نبودیم که نیروهای خود را در بخش خصوصی مأمور کنیم و این ۴۸ نفر مدیرانی بودند که اغلب عضو هیأت مدیره شرکت‌های خصوصی یا مدیران عامل شرکت‌های خصوصی بودند و می‌بایست به شرکت بازمی‌گشتند و این در حالی است که هم جذابیت بخش خصوصی با آن حقوق و مزایایی که می‌گرفتند، خیلی بیشتر بود و دیگر قادر نبودند با حقوق بیمه ایران ادامه همکاری بدهند و هم اینکه بیمه ایران نیز به هر صورت توانایی جذب این تعداد مدیر صنعت بیمه را نداشت که در نهایت مدلی طراحی شد و بعضی از همکاران ما مسیر بازنشستگی را طی کردند و برخی از آنها به بخش دولتی مأمور شدند و برخی هم به شرکتی که ما از خدمات‌شان استفاده می‌کردیم، بازگشتند.

عدم شفافیت در صنعت بیمه؛ از دیگر مشکلات اساسی در ابتدای دولت سیزدهم

وی توضیح داد: موضوع بعدی، بحث عدم شفافیت در صنعت بیمه بود. البته این مشکل، مشکل صنعت بیمه بود و ما در صنعت بیمه، حق بیمه‌هایی از مردم بابت آن یک برگه A۴ به عنوان بیمه‌نامه تحویل بیمه‌گذار می‌دهیم و گاه تعهدات چند ده میلیارد تومانی ایجاد می‌شود؛ اما در زمان خسارت، گاه پیش می‌آید که موسسات بیمه‌ای به وظیفه ذاتی خودشان به درستی عمل نمی‌کنند؛ یعنی یا خسارت را با کیفیت پرداخت نمی‌کنند یا اینکه اطاله رسیدگی به پرونده یه این منجر می‌شود که مردم حال‌شان از اینکه متاع خود را بیمه کرده‌اند، خوب نیست و ما سعی کردیم که در این زمینه شفافیت را بالا ببریم که روشی که به این اقدام دست زدیم و دستاوردی که برای رسیدن به شفافیت داشتیم را کاملاً تشریح خواهم کرد.

وی تاکید کرد: ما در بیمه ایران اعتقاد داشتیم که اگر این بیمه بتواند چه در حوزه بیمه‌گری و چه در حوزه غیربیمه‌گری خوب عمل کند، صنعت بیمه مجبور است که مسیر بیمه ایران را طی کند که با یاری خدا در ۲۹ ماه دولت سیزدهم این اتفاق رخ داد.

۹ هزار میلیارد تومان زیان انباشته؛ مشکل دیگر بیمه ایران و خروج بیمه ایران از زیاندهی پس از ۱۰ سال

شریفی خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که ما در بیمه ایران در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم داشتیم؛ بحث زیان انباشته بیمه ایران بود. همانطور که می‌دانید بیمه ایران حدوداً ۹ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد که متاثر از ۱۰ سال گذشته است و ما لاجرم باید به فکر سودآوری شرکت با عملکرد حوزه بیمه‌گری‌مان می‌بودیم. ما بعد از ۱۰ سال در سال ۱۴۰۱ توانستیم شرکت بیمه ایران را از زیان‌ده بودن به سودآوری برسانیم.

حل مشکل وصول مطالبات ۴.۷ هزار میلیارد تومانی در دولت سیزدهم

مدیرعامل بیمه ایران تشریح کرد: بحث دیگر مطالبات سنواتی بود که از سال‌های گذشته باقی مانده بود. ما در بیمه ایران حدوداً ۴.۷ هزار میلیارد تومان مطالبات سنوات گذشته را داشتیم که یکی از آنها قرارداد بنیاد شهید بود که از سال ۱۳۹۵ مطالبه بیش از هزار میلیارد تومان از آنها داشتیم که به دلیل دولتی بودن، به سمت طرح طرح دعوی نرفت؛ اما ما موفق شدیم با کمک وزارت امور اقتصادی و دارایی مسیر طرح دعوی را آغاز کنیم و در معاونت حقوقی ریاست جمهوری این موضوع مطرح شد و الان حکم به نفع بیمه ایران گرفتیم که دارد در حوزه مطالبات این تهاتر انجام می‌شود.

برقراری حاکمیت شرکتی در همه شرکت‌های تابعه بیمه ایران و رسیدن آنها به سوددهی

وی متذکر شد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیمه ایران، شرکت‌های تابعه بیمه ایران بود که عموماً حیاط خلوت برای آنها بود و حاکمیت شرکتی را در این شرکت‌های تابعه برقرار کردیم و اکنون تمام این شرکت‌ها سود دارند و تماماً در حوزه بیمه‌گری دارند به کمک صنعت بیمه و بیمه ایران می‌آیند.

طراحی داشبوردهای مدیریتی برای اولین بار به منظور رصد عملکرد

شریفی عنوان کرد: دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد از روز نخستی که حکم بنده را امضا کرد، به چند موضوع اشاره کرد که بیمه ایران دنبال مواردی باشد که صنعت بیمه یا قادر به انجام آنها نیست یا توانایی انجام آنها را ندارد یا نمی‌خواهد به دلیل موضوعات بیمه‌گری آن موارد را انجام دهد. گاه صنعت بیمه حرکات غیرشفافی از خود نشان می‌دهد که برای رفع این مشکل داشبوردهای مدیریتی طراحی کردیم و در اختیار واحدهای نظارتی و دفتر دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، دفتر بانک و بیمه و بازرسی کل کشوزر، سازمان حسابرسی، دیوان محاسبات و … قرار دادیم که خیلی شفاف عملکرد ما رصد و پیگیری شود. البته برای ما هم هزینه داشت؛ چراکه در شرکت‌های دولتی معمولاً این اندازه شفاف و در اتاق شیشه‌ای کار نمی‌کنند؛ اما بیمه ایران به دلیل اینکه قرار بود در یک محیط کسب و کاری با ۴۰ شرکت خصوصی رقابت کند، می‌خواستیم این کار را هرچه سریع‌تر انجام دهیم؛ باید شفاف می‌بودیم که بتوانیم رفتارهایمان را اصلاح کنیم و چابک شویم که البته تهیه داشبوردهای مدیریتی برای اولین بار بود که رخ می‌داد.

پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومانی خسارت در ۱۰ ماهه سال جاری

مدیرعامل بیمه ایران تشریح کرد: عدم پرداخت به موقع خسارت یکی از نقیصه‌های صنعت بیمه بوده و هست که مردم برای گرفتن خسارت‌شان و برای گرفتن حقوق خودشان می‌بایست مسیر طولانی را طی کنند و گاه نیز به حق خودشان نمی‌رسیدند که ما در چند سال گذشته بیمه توسعه را داشتیم که ورشکسته شد و منجر به این شد که تعداد زیادی از هموطنان ما با وجود داشتن حق بیمه؛ زندان رفتند. در این زمینه سامانه‌ای طراحی کردیم که خسارت‌ها به موقع و به صورت غیرحضوری پرداخت شود. ما در ۱۰ ماهه سال جاری حدوداً ۳۲ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم که حدوداً روزی ۱۰۷ تا ۱۰۸ میلیارد تومان در روز می‌شود که این یک رقم بی‌نظیر در صنعت بیمه است. در حقیقت داشبورد ما خسارت‌های معوق را شناسایی می‌کرد و خسارت‌هایی که در گذشته بود، پیگیری و پرداخت کردیم.

پیگیری بیمه تکافل واقعی برای اولین بار با حمایت ویژه وزیر اقتصاد

وی تاکید کرد: سعی کردیم که فضایی ایجاد کنیم که از اینکه مردم خودشان و جان و مال و اموال خودشان را بیمه می‌کنند، راضی باشند. در کنار آن، محصولات بیمه‌ای بعضا برای نخستین بار طراحی شد که به طور مثال بیمه تکافل که اتفاقاً مدنظر دکتر خاندوزی نیز است، پیگیری شد و بیمه ایران تکافل واقعی را انجام داد. همانطور که می‌دانید تکافل یک‌سری شرایط خیلی خاصی دارد که بیمه ایران این توفیق را داشت که در چند ماه گذشته این محصول خود را رونمایی کرد و به اطلاع موسسات دولتی و خصوصی و مردم عزیز رساند که استقبال خوبی هم از این طرح شده است. طرح‌های مانند سپاس، مانند مسئولیت هیات مدیره ساختمان و … محصولات جدیدی بوده که برای اولین بار در بیمه ایران اتفاق افتاده است.

شریفی یادآوری کرد: سفرهای استانی یکی از موضوعاتی بوده است که ما به تاسی از دولت سیزدهم به صورت منظم و مکرر انجام دادیم و اخیراً صومعه‌سرا و استان گیلان، بوشهر و عسلویه و گناوه بودیم و سعی می‌کنیم هر ماه یا هر ۲ ماه یکبار یک سفر استانی داشته باشیم و در کنار آن به شعب تابعه‌مان نیز مراجعه کنیم. فاصله مدیران و کارمندان را به حداقل رساندیم؛ از خود مدیرعامل شروع کردیم و این تشریفات زائدی که گاه در دستگاه‌های دولتی است؛ آسانسورهای مخصوص مدیرعامل، اتاق‌های مخصوص، ماشین‌های مخصوص و … را حذف کردیم و فاصله مدیر و کارمند را در این سفرهای استانی به حداقل رساندیم.

طراحی تالار گفت‌وگو را برای اولین بار

مدیرعامل بیمه ایران گفت: تالار گفت‌وگو را برای اولین بار طراحی کردیم. مسیر خوبی برای اینکه ما صدای ذینفع خودمانت را به صورت مستقیم بشنویم. خیلی از موضوعات را انجام دادیم؛ اصرار داریم که مدیریت شرکت به صورت جمعی و خرد جمعی انجام شود. برای همین هم سفر استانی برای بنده خیلی لذت‌بخش است چراکه صدای همکاران و صدای بیمه‌گذاران را از نزدیک می‌شنوم. تالار گفت‌وگو نیز یک محیطی است که همه همکاران بدون اینکه متوجه شویم که کدام‌یک از همکاران هستند، آنجا اظهار نظر کنند.

راه‌اندازی سامانه تهاتر را برای اولین‌بار/ طراحی و اجرای اپلیکیشن درمان برای اولین بار در بیمه ایران

وی افزود: سامانه تهاتر را برای اولین‌بار راه‌اندازی کردیم که یک سامانه بسیار هم باکیفیت و هم محل درآمد بسیار خوبی برای بیمه ایران و صنعت بیمه است. اپلیکیشن درمان برای اولین بار در بیمه ایران طراحی و اجرا شد. اپلیکیشن خسارت و صدور شخص ثالث و بدنه برای اولین بار در بیمه ایران طراحی و اجرا شد و اکنون شما به صورت برخط در محل کار و زندگی می‌توانید اعلام خسارت کرده و از ظرفیت‌های خسارت بیمه ایران استفاده کنید.

راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی را برای اولین بار در بیمه ایران

شریفی عنوان کرد: سامانه سوت‌زنی را برای اولین بار در بیمه ایران ما راه‌اندازی کردیم. کانون ارزیابی مدیران را برای اولین بار در صنعت بیمه راه‌اندازی کردیم و الان نزدیک به ۵۰۰ تا از انتصابات ما بدون اینکه شخص آقای مدیرعامل با وجود اینکه در اساسنامه به صراحت این اجازه را به مدیرعامل داده‌اند؛ اما از محل کانال ارزیابی ۳۶۰ درجه انتصابات را انجام دادیم که اتفاقاً بعضا برای مدیران وزارت اقتصاد نیز در کانال ما دارد کار ارزیابی انجام می‌شود و قطعاً برای اولین بار در صنعت بیمه این اتفاق رخ داده است و در خودِ وزارت اقتصاد نیز فکر می‌کنم جزو دومین یا سومین شرکتی باشیم که این اقدام را انجام داده‌ایم.

از رده خارج کردن قطعات خسارت‌دیده اتومبیل

وی اضافه کرد: در حوزه‌های شرکت‌های تابعه؛ بعضی از شرکت‌های تابعه ما کار نو و جدیدی را انجام داده‌اند. یکی از آسیب‌های شرکت که در حوزه پرداخت خسارت اتوموبیل این است که از قطعات آسیب‌دیده خودرو، بعداً روی خودرو سوار شده و استفاده می‌شود و ما این قطعات را جمع‌آوری و پِرس کردیم و پلاستیک آن را آسیاب کردیم که دیگر از رده خارج شود.

اجرای حاکمیت شرکتی در شرکت‌های تابعه بیمه ایران برای اولین بار

شریفی اظهار کرد: در حوزه ریکاوری و پیگیری وصول مطالبات‌مان؛ شرکت حافظان سرمایه که از شرکت‌های زیرمجموعه ماست، این کار را به خوبی انجام می‌دهد و با یکسری از شرکت‌های سایر صنعت بیمه نیز همکاری می‌کند. اینها برای نخستین بار رخ داده است.

وی گفت: حاکمیت شرکتی در شرکت‌های تابعه بیمه ایران برای اولین بار است که رخ داده است. همچنین برای اولین بار، ما مدیر اجرایی خانم در بیمه ایران سیستان و بلوچستان معرفی کردیم که برای اولین بار این اتفاق در دولت سیزدهم رخ داد.

مدیرعامل بیمه ایران تشریح کرد: یکی از توفیقات ما جشنواره شهید رجایی است که رشد خوب ۲۳ درصد هم در شاخص‌های عمومی و هم شاخص‌های اختصاصی داشتیم. در شاخص‌های اختصاصی نمره ۹۱ را گرفتیم و بعد از سازمان بورس، بالاترین رتبه را در بین سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد کسب کردیم و اینها اتفاقاتی بود که در همین مدت کوتاه رخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز عملکردی بیمه ایران را در پایان دولت سیزدهم گونه ارزیابی می‌کنید؟ توضیح داد: یکی از نقاط ضعف بیمه ایران؛ زیان انباشته بود که متاثر از سال‌های گذشته است و به جهت فروش بیش از حد بیمه شخص ثالث رخ داده است. شاید ۹۰ درصد زیان انباشته ما متاثر از بیمه شخص ثالث است که این را مدیریت کردیم به این صورت که برخی از بیمه‌نامه‌هایی که در حوزه شخص ثالث ضررده بود، تا جایی که قانون به ما اجازه می‌دهد، از اعمال تخفیفات و اعمال تقسیط حق بیمه خودداری کردیم و بعد از ۱۰ سال، برای اولین بار در سال ۱۴۰۱، ما سود داشتیم؛ یعنی ما از سال ۹۱ تا ۱۴۰۱ ما همیشه زیان داشتیم. سال ۱۴۰۱ سود داشتیم که این سود هم در ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۲ تصویب شد.

شریفی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این است که ما سعی می‌کنیم زیان‌مان را کاهش دهیم. ما افزایش سرمایه از محل آورده نقدی صاحبان سهام نداریم؛ یعنی سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید بتوانند یک آورده نقدی برای ما داشته باشد که بتوانیم افزایش سرمایه دهیم و ما تنها شرکت دولتی هستیم که به دلیل اینکه این امکان وجود ندارد باید زیان خودمان را با عملکرد خودمان اصلاح کنیم که با یاری خدا با این مدلی که انجام شد؛ می‌توانیم در چند سال آینده زیان خود را مستهلک کنیم.

مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به این پرسش که اقدامات بیمه ایران در دولت سیزدهم چه آثار ملموسی بر زندگی مردم داشته یا خواهد داشت؟ متذکر شد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت بیمه، عدم به موقع ایفای تعهدات بود که معمولاً ما خسارت‌ها را یا با کیفیت نمی‌دهیم یا به موقع پرداخت نمی‌کنیم که این یکی از ضعف‌های بزرگ بیمه ایران و صنعت بیمه بود که سامانه‌ای طراحی کردیم و اکنون به جرأت می‌گویم که در حداقل زمان ممکن خسارت‌های ما تسویه می‌شود و تفویض اختیار را در صدور و زمان خسارت به صورت یک سیاست کلی و جدی در بیمه ایران پیگیری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: الان مدیران در سایر شعب و واحدهای اجرایی استان‌ها این اختیار و این تکلیف را دارند که خسارت‌ها را به موقع پیگیری کنند و پرداخت علی‌الحساب در همان روزهای ابتدایی خسارت به صورت یک سیاست جدی پیگیری می‌شود تا بتوانیم به صورت غیرحضوری به تعهدات‌مان عمل کنیم و این از این دست مواردی است که فضای اعتماد مردم را مثبت می‌کند و مردم خیلی زودتر به حقوق خودشان می‌رسند و در کنار آن؛ محصولات بیمه‌ای هم طراحی شده و می‌شود که با یاری خدا بتوانیم از این محل هم به ضریب نفوذ بیمه‌ای کمک کنیم.

شریفی خاطرنشان کرد: یک مشکلی که داریم که با یاری خدا وزارت اقتصاد با کمک قانونگذار و سازمان برنامه و بودجه بتوانند به بیمه ایران کمک کنند، اصلاح ماده ۱۱۹ اساسنامه شرکت سهامی بیمه ایران است که انشاءالله در ماه‌های آینده شاهد تحقق آن باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.